Knihovna

Jak vytvářet vzdělávací materiály přístupné všem

Michal Kaderka, Otevřené vzdělávání. Jak vytvářet vzdělávací materiály přístupné všem. 2016

http://otevrenevzdelavani.cz/zjistete-si-vychytavky-aby-si-vzdelavaci-dokument-mohla-precist-i-babicka/


Překážky v čtení, poslouchání, různé učební styly či jediný povolený internetovým prohlížeč mohou omezit přístup ke vzdělávacím zdrojům. V nové brožuře Aliance pro otevřené vzdělávání naleznete návod, jak postupovat při vytváření dokumentů, prezentací a videí tak, aby je mohli využít i ti, kteří hůře vidí, slyší, nebo nejsou příliš zdatní ve zvládání digitálních technologií.

Brožura Jak vytvářet vzdělávací materiály přístupné všem nemá ambice nahrazovat komplexnější návody a příručky, které publikují odborná pracoviště. Je psána pro ty, kteří píší ve wordu nebo vytvářejí jednoduchou powerpointovou prezentaci. Příručka shrnuje, na co je třeba pamatovat, když se vzdělávací dokument dostane ke starším lidem, případně uživatelům, kteří špatně vidí nebo slyší. Dozvíte se tu, jak přehledně a logicky uvádět údaje v tabulkách, co udělat, aby k obsluze dokumentu stačila pouze klávesnice, doporučení pro tvorbu titulků pro videa, práva webů, dokumentů, videí apod. Soubor těchto pravidel se také nazývá universal design neboli design pro všechny.

Úprava prezentaceÚprava videí

Universal design, to nejsou jen úpravy “navíc” pro různé skupiny osob, ale především nástroj pro zlepšení efektivity. Zkušenosti ukazují, že například titulky u videí nepomáhají jen lidem, kteří neslyší, ale mají z nich užitek i ti, kteří se lépe učí pomocí čteného textu, nebo si chtějí dělat poznámky. Zároveň tvůrci vzdělávacího materiálu titulky u videa umožňují vyhledávání uvnitř videoobsahu, což je jinak obtížný úkol. To, co vypadá na první pohled jako “uzpůsobení navíc” pro jednu skupinu, pak ve výsledku pomáhá všem.

Stručný návod, jak takové materiály vytvářet, je právě v té brožuře pro vzdělavatele, kterou jsme se kolegy vytvořili. Zároveň brožura může sloužit i jako inspirace dalším státním institucím, jejichž weby a dokumenty by také měly být kvalitní a přistupné všem.“ vysvětluje Tamara Kováčová, koordinátorka projektu Otevřené vzdělávání z organizace EDUin.

Úprava textového dokumentuVytváření tabulek


Zdroj: Otevřené vzdělávání, srpen 2016

Diskuze

Pro přispění do diskuze je potřeba se přihlásit