Knihovna

Na svém vzdělání šetříme. Osmkrát víc zaplatíme za alkohol

Tomáš Fránek. Na svém vzdělání šetříme. Osmkrát víc zaplatíme za alkohol. 2017

https://ec.europa.eu/epale/cs/blog/na-svem-vzdelani-setrime-osmkrat-vic-zaplatime-za-alkohol

Bude to zadarmo? Skutečně nebudu nic platit? Velmi častá otázka, která zaznívá, když nabízíte kurzy na další vzdělávání učitelů. A pokud si chcete nechat za vzdělávání zaplatit, je to problém. Bezplatných kurzů, webinářů a online programů je obrovské množství. Tak proč za něco takového platit?

V Česku lidé vydají za alkohol asi osmkrát více než za své vzdělávání. Podle statistického úřadu nejvíc lidé utratí za potraviny a bydlení, téměř polovinu svých výdajů. Kolem 11 procent výdajů tvoří náklady na dopravu. Na vzdělání ale dávají lidé pouze 0,6 procenta celkových výdajů domácností.

Vzdělávání není pořád in. Držíme se prostě dědictví dob minulých – vzdělávání je něco, co má být zadarmo nebo aspoň hodně levné. Co Čech to pedagog, vzdělavatel, učit umíme každý. Nezáleží na tom, že vzdělání je cesta k lepší práci, životu, osobnímu rozvoji.

Existují samozřejmě skvělé kurzy, které jsou zadarmo. Jsou výborné webináře, kde se lidé něčemu novému naučí. Třeba v jazykovém vzdělávání je i spousta online programů, které jazyky skutečně učí. A určitě nemusí lidé sedět ve třídě a poslouchat učitele, lektora, mentora či jak si bude ten člověk za katedrou říkat.

Špatná je ale inflace těchto programů, mohutná nabídka, které nabízí něco zadarmo. Stačí si zadat, vyhledat a pak už jenom klikat. Jasně, lidé si mezi sebou řeknou, co je dobré a co stojí za starou belu. Ale v tom nekonečném moři internetu se mnoho lidí ztratí. Pak jsou schopni lidé často bez rozmyslu zaplatit desítky tisíc korun za podivné akce typu odháčkování, žití z vesmírné stravy nebo čtení budoucnosti z čehokoliv – tedy za podivné akce velmi často skryté pod hlavičkou vzdělávání a osobního rozvoje.

Je to o prestiži, kterou vzdělávání především u dospělých má. Pořád to je něco zbytečného, zbytného, co do života lidé nepotřebují, nemá to prioritu. Pivo nebo víno si dáme, kurz důležitý pro to, jak budeme spokojeně žít a pracovat už ne. To je špatně.

Musí se změnit prestiž vzdělávání. To se musí stát celospolečensky probíraným a uznávaným tématem. A to hlavně proto, že se doba skutečně výrazně posunuje někam do neznáma. Digitalizace mění celá průmyslová odvětví, služby a také to, jak trávíme volný čas. Mění se potřeba celoživotního vzdělávání.

Pokud tedy lidé nezačnou investovat do svého vzdělávání, ujede jim (nám jako České republice) vlak. Už teď se to vidět na výsledcích žáků a studentů, které se zhoršují a co je je ještě horší, vzdělávání je nebaví nejvíc ze 46 zemí celého světa.


http://byznys.lidovky.cz/za-sex-drogy-a-alkohol-utrati-cesi-miliardy-fkf-/firmy-trhy.aspx?c=A161211_210958_firmy-trhy_ele

http://archiv.ihned.cz/c1-65548140-ministerstvo-skolstvi-vymysli-jak-ma-vypadat-vzdelavani-4-0

https://www.novinky.cz/veda-skoly/422494-ceny-za-inovace-ve-vzdelavani-maji-projekty-vyluka-a-mapa-spolecenskych-stereotypu.html

http://www.forbes.cz/zadna-prace-a-zaruceny-prijem-od-statu-roboti-zmeni...


Zdroj: Epale, leden 2017

Diskuze

Pro přispění do diskuze je potřeba se přihlásit