Knihovna

Gamifikace ve vzdělávání dospělých: očekávání versus realita

EPALE. Gamifikace ve vzdělávání dospělých: očekávání versus realita. 2019

https://ec.europa.eu/epale/cs/blog/gamification-adult-learning-expectations-vs-reality?fbclid=IwAR3QGgQg2QPAvt-fFR_CcYJDjUigTWd9BLRR9ltqLNM_FalMRFEoZeGrnxM

Tvůrce herních prvků ve vzdělávání Oliver Šimko sdílí svoji zkušenost se snahou připravit vzdělávání pro dospělé prostřednictvím gamifikace tak, aby bylo více motivující. Nabízí užitečné tipy pro kohokoliv, kdo se zajímá o vytváření gamifikovaných školení.

Když jsem kdysi na vysoké škole studoval vzdělávání dospělých, myslel jsem si, že protože mí studenti budou dospělí, bude celý proces učení ve srovnání s dětmi a dospívajícími mnohem efektivnější. Chybně jsem se domníval, že většina dospělých studentů budou vnitřně motivovaní jednotlivci, kteří rozumějí důležitosti osobního rozvoje a budou chtít spolupracovat se mnou a s obsahem, který přináším.

Setkání s realitou

Když jsem začal učit, pochopil jsem, že realita je dost odlišná. Zaujmout dospělé studenty může být dost náročné, zvlášť, když nemáte správné podmínky (zeptejte se kohokoliv, kdo kdy vedl školení v některé korporaci).

Tak začalo mé hledání způsobů, jak zaujmout dospělé na školeních. A není lepší místo, kde hledat tyto techniky než v sektoru, jeho jediným účelem je vytvářet zaujetí – v herním průmyslu.

Hry jsou fascinující. Jsou to nesmírně komplikované systémy, ve kterých musíme zpracovat a naučit se spoustu věcí, často ve stejný čas (zamysleli jste se nad tím, kolik informací zpracováváte při jednoduché hře jako jsou Monopoly?). Nicméně protože jsou velice dobře propracované, nejsme jimi zahlceni, a dokonce je považujeme za zábavu. Když se pozorně zaměříme na to, jak se hráči při hře chovají, zjistíme, že působí přesně tak, jak si přejeme, aby vypadali naši studenti – jsou soustředění, baví se, a jsou ochotni vystoupit ze své komfortní zóny.

Nepřekvapuje proto, že mnoho odborníků z různých oblastí si všimlo tohoto potenciálu a objevil se nový obor: obor, který zkoumá, jak uplatnit určité principy, techniky a prvky herního designu tak, aby se učení stalo lépe stravitelným, zajímavým a v konečném důsledku – efektivnějším. Tento obor se nazývá „gamifikace“ a od chvíle, kdy se na světě objevila mění způsob, jakým vytváříme aplikace, veřejné prostory a samozřejmě také vzdělávání dospělých.

Z pohledu designéra to dává smysl. Ale jak obstojí z pohledu dospělého studujícího?

Jak dospělí vnímají gamifikaci v učení

Přes počáteční entuziasmus jsme se, jako sektor, naučili, že si musíme být vědomi specifik a omezení, které gamifikace má. Ne každý je ochoten si hrát a ne všichni studenti jsou žhaví měnit své zaběhlé způsoby učení.

Na základě své zkušenosti zde uvádím tři obvyklé překážky, na které bychom si měli dávat pozor, když přemýšlíme a tvoříme gamifikovaná školení.

„Přišel/la jsem se sem učit, ne hrát hru.“

Dospělí často vnímají školení jako vážnou činnost, do které investují svůj čas a pozornost. Proto cokoliv, co nevypadá dostatečně seriózně může být podezřelé. Souhlasím s tím, že školení by mělo přinášet určitou míru autority a spolehlivosti. A pro mnoho lidí toto stále představuje vizuální prezentace jako PowerPoint. Ukažte něco, co je jasná hra a připravte se na odpor. Problém je, že příliš často gamifikovaná řešení upřednostňují herní vzhled před herním designem, což zahrnuje odlehčenou komunikaci a někdy hloupoučké obrázky, které mohou znehodnotit vaši práci. Nepokazte proto svoji práci nadbytečnými obrázky, které vypadají jako ze hry, když můžete efektivně představit svoje téma bez nich.

Tip: Gamifikace se sestává zejména z technik, které vycházejí z behaviorální psychologie a nauky o chování. Využívá dobře načasované vstupy, bohatou zpětnou vazbu a nastavuje dosažitelné cíle, což vám umožní zažít úspěch, zvýší váš status a dodá vám pocit, že máte věci pod kontrolou. Zaměřte se zejména na tyto principy a buďte opatrní v používání herního vzhledu, když pracujete s konzervativnějšími studenty.

„Promiňte, ale proč hrajeme tuhle hru? Nějak to nechápu…“

Příliš velký zmatek může způsobit frustraci. Je lákavé proměnit školení úplně ve hru. A je pravda, že příběhy a metafory jsou mocné nástroje. Ale mějte na paměti, že příliš komplikovaná hra může zastínit to, co chcete na vašem školení sdělit. Je skvělé, když změníte bezpečnostní školení na hru o přežití, ale ujistěte se, že je jasné, co chcete sdělit a hráči to chápou. Pokud musíte strávit moc času vysvětlováním pravidel hry, můžete rychle ztratit zájem studentů. V tu chvíli nemohou ještě zažít učící efekt hry a co vidí je jen zbytečná komplikace školení.

Tip: Snažte se udělat pravidla co možná nejjasnější. Přidávejte detaily, až když hráči ve hře postoupí. Kromě toho se ujistěte, že uvedete důvod využití hry a předpokládané dopady předtím, než vysvětlíte pravidla. Hráči musejí rozumět přínosům hry předtím, než se začnou prokousávat pravidly.

„Myslím, že by to byla větší zábava, kdybychom si to mohli zahrát znovu.“

Tohle je trochu oříšek. Je pravděpodobné, že se hráči setkají s vaším gamifikačním prvkem jen krátce a jen jednou. A to vyžaduje trochu jiný přístup, než když tvoříte skutečnou hru. Většina her je vymyšlena s předpokladem, že se budou hrát opakovaně (nebo že hráči stráví mnoho hodin učením pravidel tak, aby hru ovládli). A často první hra nepřináší hráči ten správný zážitek. (Líbilo se vám, když jste poprvé hráli šachy? Asi ne – příliš mnoho pravidel, spousta nejasností, atd.) Proto si musíte dát záležet na tom, aby váš úvod do hry byl blbuvzdorný a i první hru bylo možné si užít a zážitek byl pozitivní.

Tip: Snažte se používat co nejméně textu. Vyhněte se složitým pravidlům a nepoužívejte výjimky. Pokud je potřeba, aby hra byla postupně komplikovanější, ujistěte se, že hráči dostanou informace v pravý čas.

Co si z toho všeho vzít?

Gamifikace skutečně může způsobit, že učení je poutavé a v důsledku efektivnější. Je to mocný soubor nástrojů, který vám může pomoci zlepšit vaše školení. Ale stejně jako s každým jiným souborem nástrojů, musíte nejdříve vědět, co vytváříte a pro koho, abyste mohli vybrat ty správné nástroje. A protože dospělí studenti jsou tak rozličná skupina, je důležité, abyste znali jejich specifika a to, jaké před nimi stojí výzvy, abyste mohli naplánovat jejich učení podle jejich potřeb. Doufám, že sdílení těchto tří principů vám vaše gamifikační dobrodružství ulehčí.

Diskuze

Pro přispění do diskuze je potřeba se přihlásit