Knihovna

Trendy v digitálním vzdělávání (Learning technologies 2019)

EPALE. Trendy v digitálním vzdělávání (Learning technologies 2019). 2019

https://ec.europa.eu/epale/cs/blog/trendy-v-digitalnim-vzdelavani-learning-technologies-2019

Ani letos jsem si nenechal ujít příležitost podívat se na konferenci a výstavu Learning technologies 2019 v Londýně. Každým rokem se utvrzuji, že účast na této globální akci je pro každého profesionála, který se věnuje technologiiím ve vzdělávání nezbytná, pokud chce být v obrazu a v kontaktu s tím co se děje v oboru. Nemluvě o obrovské dávce inspirace a pocitu sounáležitosti s velkou komunitou podobně orientovaných profesionálů. Pro ty z vás, kteří jste tam nebyli, možná bude zajímavé přečíst si, co zaujalo mně.

1. LMS vs LXP

LMS (Learning management system), tedy systémy na řízení a administraci vzdělávání se postupně mění v Learning experience platformy (LXP). Learning experience (LX) je ve zkratce zážitek/zkušenost, díky které se něco naučíme, nebo to také může být samotný zážitek učení se. LXP platformy krom nabídky těchto zážitků plní také funkce LMS (řízení vzdělávání, administrace kurzů atd.), ale umožňují hlavně personalizovat a individualizovat vzdělávací obsah (adaptivní vzdělávání). Uživatel tak dostává přímo na monitor to, co je speciálně připraveno pro něho, nebo by ho to alespoň mohlo zajímat. LXP platformy i vizuálně vypadají spíše jako portály plné zajímavého a atraktivního obsahu (něco jako Youtube), než nudné vzdělávací portály. Grafika, UX a UI, funkcionalita, interakce i obsah na LXP platformách funguje prakticky stejně jako na sociálních sítích. Uživatelé totiž preferují dynamický obsah před statickými kurzy. Velmi inovativní je možnost existující obsah hodnotit a doplňovat samotnými uživately, nebo dokonce snadno vytvářet nový, originální obsah. Naprostým základem je dokonalý systém Learning analytics, který vám umožní přesnou a detailní analýzu procesu učení. Dobrými příklady LXP platforem jsou třeba Thrive nebo Cornerstone.

2. LXP a vzdělávací kampaně

Možnost v rámci platformy manažovat promo kampaně je úplně novou a skvělou funkcionalitou. Místo vynucování, nebo direktivního nařizování absolvování e-kurzů se vzdělávací obsah a kurzy promují a doporučují. Například se nové kurzy nebo nový obsah vizuálně promuje na úvodní stránce platformy, uživatelům se pošle promo mail, nebo se objevují jako doporučený obsah. Možností je víc, což je skvělé, že to mimo jiné motivuje připravovat smysluplný a zajímavý obsah. Kampaně rovněž měří zájem lidí o jednotlivá témata, co je rovněž dobrou zpětnou vazbou. Ve zkratce to vede k následujícímu: lidi nenutíme vzdělávat se, ale nabízíme jim tak atraktivní, záživný a srozumitelný obsah, že se tomu nedá odolat :)

3. Sociální učení a kolaborativní tvorba obsahu

Sociální učení ve firemním vzdělávání je zdá se velkým tématem. Nové technologie a řešení se snaží najít způsob, aby lidé snadno a rádi sdíleli své pracovní zkušenosti a znalosti. Vzdělávací obsah by měl být vytvářen a doplňován samotnými užívately, tady je patrná opět inspirace ze sociálních sítí. Zajímavým příkladem je aplikace Gomo learning, kde snadno nahrajete a publikujete video, ostatní to můžou komentovat, nebo nahrát vlastní video, připojit dokumenty, nebo externí obsah a takto přirozeně vzniká zajímavý a autentický vzdělávací obsah, který postupně nabývá podobu kurzu. Vzdělávání teda není jen pasivní přijímání informací, ale i aktivní interakce a kolaborativní tvorba obsahu. Celé se to dá zahrnout pod pojem engagement, tedy zapojení a angažovanost uživatelů, co přispívá k efektivitě, ale také k pozitivnímu vztahu ke vzdělávání.

4. Knihovny microlearningových kurzů a originální obsah

Většina platforem nabízí i bohaté knihovny hotových microlearningových kurzů. Kurzy jsou zaměřeny na obecní nebo univerzální témata, třeba leadership, GDPR, komunikace atd. Zajímavé knihovny kurzů nabízí také specialisti jako Skill Pill, Grovo, Ottolearn a pod. Jejich obsah je možné výhodně nakoupit a nabízet v rámci firemní platformy. Případová studie pojišťovny AXA ukázala, že je zajímavé přebírat i volně dostupný online obsah jako jsou např. záznamy TED vystoupení. Problémem v našich končinách ale může být obsah v angličtině.

Mimo to se samozřejmě počítá s tvorbou originálního vzdělávacího obsahu a je třeba ocenit, že platformy nabízejí tak intuitivní nástroje, že vytvořit vzdělávací obsah nebo rovnou kurz je technicky stejně snadné asi jako přidávání obsahu na sociální sítě. Osobně jsem z trendu vytváření obsahu vlastními silami nadšený, je to mimo jiné způsob jak uchovávat intelektuální kapitál firmy, zároveň vytvářet autentický obsah pro onboarding a tak dále. Zdá se že “all in” řešení jsou skutečně v kurzu.

5. Gamifikace je out

Je mi to líto, ale zdá se, že další vlna gamifikace skončila. Některé herní principy se ve vzdělávání nadále používají, ale gamifikace vzdělávání je na ústupu, skrátka není již potřeba vzdělávání balit do herního obalu. Trendem je jednoduchost a takřka minimalistický přistup ke vzdělávání i ve vzdělávacím obsahu, inspirací jsou teď spíše sociální sítě a sociální učení. Gamifikaci a herní mechaniky nahrazuje už spomínaná interaktivní Learning analytika, kde svůj progres neustále vidíte, zároveň ty data vidí i další uživatelé, co je mimo jiné i zajímavým motivačním prvkem. O gamifikaci byl pouze jeden příspěvek na konferenci, na praktických seminářích nebylo věnováno gamifikaci ani jedno vystoupení.

Už teď se těším na Learning technologies 2020!

Diskuze

Pro přispění do diskuze je potřeba se přihlásit